Review 2007 - Volume 46

Frederik Naert

2007 was eens te meer een jaar vol interessante ontwikkelingen op het vlak van het militair recht en het oorlogsrecht en aanverwante rechtstakken. Ik zal hier echter geen overzicht geven van deze ontwikkelingen, daarvoor verwijs ik de lezer naar de driemaandelijkse Newsletters van de International Society for Military Law and the Law of War (die vanaf de nummers van 2004 beschikbaar zijn op http://www.soc-mil-law.org).

Het Tijdschrift van dit jaar omvat bijdragen over zowel het oorlogsrecht als het militair recht, alsook over een aantal hiermee verbonden materies. Sommige van deze bijdragen zijn geschreven vanuit een hoofdzakelijk praktijkgericht perspectief terwijl andere het onderwerp eerder academisch benaderen. We hopen hiermee een bijdrage te kunnen leveren tot een beter begrip en een meer consistente interpretatie, toepassing en verdere ontwikkeling van deze onderscheiden maar verbonden rechtsgebieden en de interactie tussen academici en praktijkmensen te bevorderen. We zijn dan ook verheugd in volumes 3-4 van het Tijdschrift van dit jaar twee documenten te kunnen publiceren m.b.t. het “Copenhagen process on the Handling of Detainees in International Military Operations”, dat in oktober 2007 gelanceerd werd door de juridische dienst van het Deense Ministerie van Buitenlandse Zaken, alsook een artikel over detentie, dat hiermee verband houdt.

Ik zal hier niet de hele inhoud van het Tijdschrift 2007 in detail weergeven, daartoe dient de inhoudstafel. Wel wil ik hier kort een globaal overzicht geven van de inhoud.

Volumes 1-2 bestaan uit één lang artikel dat zeer uitvoerig de “EU SOFA” becommentarieert. De EU SOFA is een akkoord gesloten tussen de lidstaten van de Europese Unie in 2003 in het kader van het Europees Veiligheids- en Defensiebeleid, dat een gelijkaardige rol zou moeten spelen als die vervuld door de “NAVO SOFA” in het kader van de NAVO. Het potentieel belang van dit akkoord, dat nog niet in werking is getreden, rechtvaardigt de uitvoerige bespreking ervan.

De derde en vierde volumes bevatten drie artikelen over uiteenlopende onderwerpen, vier bijdragen over rechtspraak en recente ontwikkelingen alsook een aantal boekbesprekingen. De boeken die worden besproken zijn voor zowel leden als niet leden beschikbaar op het Documentatiecentrum van de Internationale Vereniging, op haar zetel in Brussel.

Het is een genoegen en een eer mijn eerste editoriaal voor dit Tijdschrift te mogen schrijven en ik wil mijn bijzondere dank uitspreken aan de auteurs, de auteurs van de boekbesprekingen (waaronder verschillende stagiairs van de Internationale Vereniging), René Marion voor de vormgeving en de lay-out, en de andere leden van het pas gevormd redactiecomité (die er mee voor instaan dat het Tijdschrift voortaan “peer-reviewed” is):

• Laurence De Graeve (juridisch adviseur van de Belgische Defensie);
  • Ulf Häußler (juridisch adviseur bij de Duitse strijdkrachten);
  • Stanislas Horvat (advocaat, assistent aan de Vrije Universiteit Brussel, en vice-directeur van dit Tijdschrift);
  • Matteo Tondini (onderzoeker aan het IMT - Lucca Institute for Advanced Studies; gekwalificeerd juridisch adviseur bij de Italiaanse strijdkrachten; geassocieerd lid van het International Institute of Humanitarian Law);
  • Dr. Marten Zwanenburg (juridisch adviseur van het Nederlands Ministerie van Defensie).
Ik hoop dat het Tijdschrift uw verwachtingen kan inlossen en dat u het met plezier zult lezen.